Kwaliteiten van een goede leraar

We kunnen ons allemaal wel een leraar herinneren die écht indruk op je heeft gemaakt tijdens je tijd op de basis-, middelbare- of hogeschool tijd. Een uitspraak, het aanbieden of hulp, of gewoon een aardig persoon: het blijft je allemaal bij. Maar wat maakt een leraar nou goed of bijzonder? Hieronder lichten wij een aantal eigenschappen toe die hem of haar een topleraar maken.

Persoonlijkheid

Niet geheel onverwacht: iemand z’n persoonlijkheid. Leerlingen vinden het belangrijk als hun leraar zorgzaam, geduldig en vriendelijk is. Hij moet goed kunnen omgaan met de verschillen tussen leerlingen en iedereen de juiste aandacht en hulp bieden die iedere leerling specifiek nodig hebt. Dan voelen zij zich gehoord en gewaardeerd.

Het opbouwen van relaties

Dit hoort eigenlijk een beetje bij het vorige stukje, maar het is voor leerlingen ook belangrijk dat een leraar relaties kan opbouwen met leerlingen. Hij moet een luisterend oor kunnen bieden voor hun problemen, vragen of gewoon leuke verhalen. Ze moeten snappen dat docenten er voor hen zijn en dat ze naar hen toe kunnen komen. Voelen studenten zich fijn bij een leraar, dan gaat de productiviteit ook om hoog en zorgt voor een veilige en leerzame omgeving.

Motiveren

Leerlingen vinden het ook belangrijk dat een leraar hen kan stimuleren en motiveren om de stof op zich te nemen en hun best te doen. Effective leren passen de leerstof aan de belevingswereld van hun groep leerlingen. Hierdoor vangen ze de stof beter op. Ook is het belangrijk dat zij de stof op verschillende manieren proberen over te brengen. Bijvoorbeeld door activerende werkvormen, zoals groepswerk en presentaties. Hierdoor zijn studenten echt met de stof bezig.

Liefde voor het vak

Als laatste is het natuurlijk niet alleen belangrijk dat de leraar kennis heeft van het vak, maar het ook écht leuk vindt. Als een leraar met veel enthousiasme over de stof praat, dan zullen leerlingen hier ook enthousiast van worden. Het tegenovergestelde is dus als de docent niet enthousiast of actief voor de klas staat, de leerlingen ook niet actief en serieus met de stof aan de gang gaan. Helaas komt het tegenwoordig steeds minder voor dat studenten een liefde voor een vak vinden of krijgen. Hierdoor dreigt er een groot lerarentekort te komen in de nabije toekomst.